torsdag 21 oktober 2010

Snabbjobb med 11 hundar 21/10-10

Oj, vad det kan gå undan. Ikväll slog de alla rekord. Jag körde 11 hundar på en 12 km lång slinga, det var fullt ös nästan hela tiden och Håkan, som skulle jogga med för att hjälpa till om jag fick problem, blev hopplöst frånsprungen.

Med Spira och Birk i led galopperade spannet ca 11 av 12 km. Inga backar fick dem att sänka tempot ikväll, det enda som störde den höga farten var ett och annat bajsstopp och när jag stannade för att ge dem vatten började de strax att rycka i linorna för att få komma iväg igen. ATV-n studsade och for över gropar och stenar när hela spannet satte av i full karriär. Med skräckblandad förtjusning njöt jag av deras glädje och arbetslust medan jag hoppades att det inte stod en älg eller något annat vilt runt kröken. Jag tror att hundarna njöt av den kyliga luften som nöp i mina kinder och som fick mig att förvånat inse när jag kommit hem, att det faktiskt inte var kallare än minus två grader.

Väl hemma, genomfrusen efter turen, kunde jag strax konstatera att det gamla talesättet om haloringen stämmer. Ett lågtryck svepte över Jonsbyn och säsongens första snöfall var ett faktum, så imorgon kanske det blir säsongens första tur på vinterväg.

vid datorn
Christina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar