söndag 3 oktober 2010

Mäktigt med 14-spann



Det går nog att välta en fyrhjuling i en nittiograders kurva. Åtminstone såg det ut att vara nära idag när Håkan startade med 14 samojeder framför. Det var premiärtur med så många och det gick riktigt bra. Bara några enstaka stopp pga unghundar som kommit över på fel sida av stamlinan.

Det var tyvärr ganska varmt igen, ca 14 grader så det blev en ganska kort tur på ca 7km. I och för sig var det nog ganska bra att det inte blev så långt med tanke på att vi hade 4 ettåringar med i spannet. Alla jobbade bra och Simon, hans systrar och hans kompis David som var och hälsade på och som fick turas om åka med, verkade tycka att det var kul.

Jag (Christina) följde spannet på cykel för att kunna hjälpa till om det blev trassel och för att hålla koll på unghundarna vid vattning. De är så fulla av energi att de tycker att det är dags att ge sig av så fort som vi har plockat ihop vattenskålarna.

När jag körde 10-spann ensam för någon vecka sedan, var jag inte beredd på detta vilket resulterade i en ATV som låg på sidan i ett djupt dike, 10 hundar som skällande ryckte och drog för att komma iväg och att jag fick baxa och dra för att få ATV-n på rätt köl igen, samtidigt som jag funderade på hur sjutton jag skulle få upp den på vägen. Det visade sig inte vara något bekymmer. När jag hade fått upp den på hjulen satte jag mig på och fick då verkligen erfara deras kraft- aldrig hade jag trott att de skulle dra upp ATV-n från det djupa diket och dessutom med mig på.

Idag gick allt lugnt och glädjande nog kan vi konstatera att unghundarna inte verkar ha något intresse av hästarna i hagen som vi passerar ca 700m efter start. De travar på med ett fokus, som med tanke på att de är så unga och bara har varit med några gånger i storspann, bådar mycket gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar