fredag 9 april 2010

Årets barmarkspremiär - 2010-04-09



























Nu har snön nästan gått bort också i Jonsbyn så i dag fick hundarna årets första träningstur på barmark.
Efter att ha vilat knappa fjorton dagar var de verkligen på hugget och Aijas gjorde tappra försök att själv komma i selen eftersom han nog tyckte att matte var alldeles för seg.
Med Håkan på fyrhjulingen, Arija och Aijas i led och de övriga åtta vuxna hundarna bakom, bar det av i full gallopp. Jag sprang snabbt in och hämtade kameran, kastade mig upp på cykeln och trampade iväg efter dem. Mina nästan helt otränade ben fick verkligen bekänna färg när jag trampade på. Jag svettades snart ymnigt och väntade mig att snart få se spannet framför mig, men oj vad det hade gått undan. Efter ca fyra km var jag till slut ikapp dem. Håkan bekräftade att de hade jobbat fantastiskt bra. De hade svept förbi grannens hundar så snabbt att ingen av dem hade verkat förstå vad som hände och de gav sig inte heller tid att intressera sig för terriern som var på promenad.
Ganska snart gjorde dock värmen att tempot sjönk något. Efter ca 5km vätskade vi dem och efter ytterligare ca 1km gjorde Håkan bedömningen att det fick räcka för idag och vände om hemåt.

1 kommentar:

  1. Gott att få läsa om era strapatser och äventyr igen! Har verkligen saknat detta...
    Kram

    SvaraRadera