onsdag 19 februari 2014

Nordiska mästerskapen i Furudal 6-12 februari 2014

Fredagen den 7:de februari packade jag bilen och lastade 9 hundar för att ge mig av till Furudal. Vid 13-tiden var jag äntligen klar och kunde konstatera att jag hade ganska gott om tid för att hinna till förarmötet. Så gled vi iväg, ja gled i ordets rätta bemärkelse. Plötsligt stod bilen i diket bredvid uppfarten till vårt hus och trots fyrhjulsdrift fanns inte en chans att få upp den ur det sörjiga tjälfria diket.
Som tur var fick vi hjälp av grannen som snabbt ställde upp med en hjullastare och snart stod bilen på vägen igen. Resan till Furudal gick bra och jag kom fram precis i tid för att hinna rasta och fodra hundarna innan den gemensamma middagen.

Håkan, som var genomförkyld, var hemma med 11 hundar. Jag delade stuga med Lars Jämtsved som tillsammans med Lotta har köpt flera valpar av oss. Vi steg upp tidigt på lördag morgon, gav hundarna mat, rastade dem och gjorde dem i ordning för dagens tävling.

Jag startade först i 4-spannsklassen och Lars startade sist i sexspannsklassen, en kvart före mig. Vi var på plats i startområdet i god tid.
Lars körde sexspann och släde för andra gången i sitt liv. Hero (Lars och Lottas egen hund, Bielkersmils Great Hero of Ergo) gick i led tillsammans med Delta, som han lånade av oss. Längre bak i spannet gick Lexie (Lars och Lottas egen hund, Bielkersmils Ejla of Ergo), Appa, Corall och Birk som han också lånade av oss.
Själv körde jag fyrspann med Etna och Corona i led och Geist och Ergo som wheeldogs.
Banan i Furudal är  11km, mycket teknisk, tvära svängar, korta tvära backar och några längre relativt branta upp- och nerför-backar, alltså en bana som samojederna älskar.
Mina hundar jagade iväg i full galopp när funktionärerna släppte iväg oss och höll god fart trots att vi hade en kvart fram till det sista spannet i sexspannsklassen. Så småningom kom vi ikapp ett spann, passerade och kämpade vidare. Väl i mål visade det sig att vår tid stod sig väl, vi låg tvåa efter Fredrik Petri, precis som 2013. Efter målgången tog vi hand om hundarna och sedan förflöt resten av dagen i lättjans tecken och avslutades med en pizza på campingens pizzeria. Söndagen bjöd på nollgradigt väder och inte heller idag behövdes några tofflor till hundarna.
Jag startade som nummer två i fyrspannsklassen, två minuter efter Fredrik. Hundarna jobbade bra och tiden blev 44 min 31s, 22 sekunder snabbare än gårdagens heat och vi slutade som god tvåa. Vann gjorde Fredrik och trea kom Camilla Dehlin som gjorde tävligsdebut!
Lars som hade varit väldigt nervös för den tekniska banan och det faktum att han körde släde för andra gången i sitt liv kom på en tredje plats. Stort Grattis!!!

Söndagen avslutades med prisutdelning där Bielkersmils kennel tilldelades inte mindre än 5 st rosetter för SE(Polar)Championat som kennelns hundar tilldelades under 2013. Jag gladde mig också åt att åter få ta med mig det fina vandringspriset (skänkt av Little Rockys kennel i Norge), för bästa damspann i 4-spannsklassen.  

Ytterligare 5 Polar-Championats rosetter att pryda väggen med

Vandringspriset, den fina samojeden, skänkt av Little Rockys kennel, fick jag åter med mig hem!
      

På tisdag var det så dags för de första 30km i dragprov 60. På grund av snöbrist var dragprovet förlagt till Koppången där det fanns riktigt gott om snö
 Jag startade med ett sexspann där också Madde och Gustafs hund Bielkersmils Fantastic Frej of Nallo ingick. Lars, lånade åter 4 hundar av oss och körde också sexspann.
Jag var inte helt pigg, kände mig hostig och lite varm så hundarna fick jobba i stort sett helt utan hjälp. Jag tyckte inte att de höll riktigt bra fart så när vi väl kommit i mål och fick veta att vi hade tagit oss runt på 2 timmar och 25 minuter blev jag mycket förvånad.
Natten mellan tisdag och onsdag snöade det lätt och spåret i Koppången var lite tyngre. Hundarna jobbade hyfsat bra och vi tog oss runt på ca 2 timmar och 45 minuter. Vi hade den kortaste totaltiden och vann alltså och Lars och hans spann kom in som spann nummer två. Riktigt bra jobbat!

Den 18:de-19:de januari var Håkan till Nornäs och tävlade i det så kallade Vildmarksracet 2 x 60km. Han körde nordiskt med 4 hundar och vann sin klass på tiden 11:37:10 ca 8 timmar och 25 minuter före tvåan. Det var ganska tuffa förhållanden och det var endast Håkan och ytterligare en nordisk förare som fullföljde, övriga 5 i klassen bröt.
 I Vildmarksracet tävlade Håkan mot de andra polara raserna och det var bara han som körde samojeder i nordisk stil.
Tävlade gjorde också Robert Axelsson. Han körde slädstil åttaspann och hade lånat två hundar av oss, Bielkersmils Ergo of Pepper och Bielkersmils Birk of Kartman. Han kom in som tvåa i sin klass och var mycket nöjd med sin och hundarnas prestation. Grattis Robert - en mycket god prestation med så många löptikar i spannet och som första tävling på snö!
Håkan nöjd gulmedaljör i nordisk stil och Robert lika nöjd silvermedaljör i slädstil åttaspann



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar