lördag 24 juli 2010

Träningsstart



I torsdags, 22/7, orkade varken vi eller hundarna hålla oss längre, särskilt inte när termometern visade endast 11 grader klockan åtta på morgonen. Dessutom var det mulet och blåste svalt. Vi selade på våra tio vuxna hundar för en kort tur. Alla hundarna var supertaggade och ATV:n kanade på trekvart nerför vår infart när hundarna hade fått startkommando.
Tanken är att jag (Christina) är den, som i första hand, ska träna hundarna den här säsongen. Jag ska endast arbeta halvtid och fortbilda mig på halvfart distans, vilket kommer att innebära att jag kan välja när jag vill plugga och därmed kan jag träna hundarna i dagsljus.
Efter ca 300 mils träning, som det blev förra säsongen, så lyssnar hundarna väldigt bra på Håkan och betydligt sämre på mig. För att råda bot på detta har vi tänkt att Håkan ska cykla med till en början så att han kan hjälpa till om något händer. Vi kan ju starta från vår gårdsplan, men efter bara ca 800m måste vi passera hästhagar och då vill man ju helst just passera inte, som när jag körde en gång i våras, hälsa på hästarna i hagen och då känns det tryggt när Håkan är med och kan ge kommando.

Idag, 25/7, körde vi samma runda igen (det blev några fler vilodagar än vad vi hade tänkt oss eftersom det var för varmt). Det duggregnade och blåste ganska kallt så hundarna jobbade hyfsat trots att det egentligen var lite för varmt (14 grader).

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar