onsdag 8 juli 2015

Bra kennehjälp

Igår hade vi besök av Victor och Ludvig som hjälpte till på kenneln. De kammade valpar och vuxna hundar och alla valparna liksom några av de vuxna hundarna fick en promenad de var riktigt duktiga på att sköta hundar.

På eftermiddagen när det var lite varmare tog vi en promenad till Acksjön där vi badade. Sälka var givetvis med eftersom hon älskar att bada.

Sälka (Bivvilis Eminha of My Bluf) är normalt sett mycket lyhörd och lydig och får därför oftast vara lös, likaså idag, men när vi var på väg hem och passerade fårhagen såg jag på henne att hon stängde sina öron.

Hon spanade ivrigt efter fåren i hagen (trots att hon aldrig tidigare hade vallat får hjälpte hon ju mig att flytta dem mellan två olika hagar förra våren) och så blev frestelsen för stor. Trots mitt bestämda "NEJ" slank hon smidigt mellan eltrådarna in i hagen och efter bara en halvminut hade hon vallat ihop hälften av dem och föst dem till det bortre hörnet av hagen. Jag ropade på henne igen, men hon var ju inte klar. I full fart for hon fram i den mycket ojämna hagen, över stockar, ris och stenar och hade på kort tid samlat ihop de resterande 6 fåren som hon snabbt föste fram till hörnet av hagen där de övriga stod - nu var hon klar. Nöjd och belåten kom hon när jag ropade - min älskade nu till åren komna (hon är 10år och 8 månader gammal), mycket kloka och duktiga draghund som har gett oss tre frisk fina valpkullar och skänkt oss så mycket kärlek och glädje. Jag hoppas innerligt att hon kommer att fortsätta vara frisk och vara med oss många år till. Förhoppningsvis brås hon på sin pappa, Bastian, som nu är 14 år och "still going strong".

Ludvig på promenad med en av valparna

Pälsvård

Victor på promenad med en av valparna

Ludvig och Victor med varsin valp

Mysigt med pälsvård tyckte både Victor och valpen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar