söndag 15 februari 2015

Nordiska mästerskapen i Furudal 2015

Jag börjar äntligen bli bättre från den influensa som jag blev smittad av i Furudal förra helgen, så nu kommer en uppdatering med resultat.

I Furudal tävlade jag med släde i fyrspannsklassen 2x10km och min förhoppning var att försvara resultaten från 2013 och 2014 som bästa damspann och därmed få ta med mig den fina samojedstatyn ännu en gång.

Lördagen bjöd på mulet väder med några grader kallt och ett lätt snöfall innan start. Jag körde med Corona och Ergo i led och som wheeldogs hade jag Geist och Deimos. Jag tyckte att de höll god fart  även om Corona just hade slutat löpa och inte var särskilt löpsugen.  Vi låg på andra plats efter lördagens etapp. Nu gällde det bara att inte släppa förbi trean.

På söndagen var vädret ungefär som på lördagen. Jag hade bestämt mig för att ändra om lite i spannet och valde att sätta Deimos fram istället för Corona som fick gå som wheeldog. Det visade sig inte vara så klokt. Deimos travade på i högt tempo, men vägrade gå upp i galopp så när farten blev riktigt hög hade han fullt sjå att hänga med och bidrog inte med någon kraft framåt.

Vi slutade på fjärde plats och Camilla Dehlin blev den lyckliga som fick ta med sig samojedstatyn. Etta blev Fredrik Petri och trea kom en schweizare som vann samma klass för något år sedan.

Jag kände mig trots allt nöjd med min och hundarnas prestation med tanke på att vi tränar våra hundar för långdistans och att en av mina ledarhundar troligen var skendräktig.

Utmärkelser för Årets Samojed, Årets Draghund och Årets utställningshund delades ut i samband med den gemensamma middagen och gissa om vi blev överraskade när Årets samojed ropades upp: Bielkersmils Hero of Ergo ägare: Lotta Eriksson.

Ett stort Grattis till Lotta och till Lars, som har kämpat runt i tävlingsspår och utställningsringar med honom!

På fjärdeplats placerade sig ytterligare en Bielkersmils-uppfödning: vår egen Bielkersmils Great Geist of Barusi



Årets Draghund blev Bielkersmils Etna of Pepper
 (Bielkersmils Ergo var poängmässigt placerad på delad första plats, men Etna röstades fram av styrelsen). Bielkersmils Ergo of Pepper blev alltså två, på delad tredjeplats återfanns Bielkersmils Corall of Allsvinn, Bielkersmils Chinookk of Allsvinn, Bielkersmils Hero of Ergo och Bielkersmils Ejla of Pepper


Regler för poängräkning till Årsbästa hundar hittar du här: Regelverk årsbästalistor

Jätteskoj var också att Madeleine Abrahamsson lyckades klara meriteringen DP20 på skidor med sina och Gustafs båda hundar Bielkersmils Fantastic Frej of Nallo och Bielkersmils Igor of Zouroff

Stort Grattis till Madde och Gustaf och extra stort Grattis till Madde som också fick utmärkelsen Årets prestation!

Madde, Frej och Igor, väl värda utmärkelsen Årets prestation efter att ha kämpat hårt på skidor både på miltest och 2x10km.

En god avslutning på samojedveckan stod sedan Lars för när han och ett åttaspann bestående av 5 egna och tre inlånade hundar från oss klarade meriteringen på DP60. 

Stort Grattis Lars!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar